Friday

Parenting : Sikecil walaupun baru berumur 3 tahun mereka punyai ingatan yang kuat

Assalamualaikum
Hi readers, saya rasa sedikit perasaan yang tak seronok rasanya.
Seolah-olah rasa seperti sedih. Tetapi seperti tak mengapa.Lebih kurang macam ni... Sedih + Tak mengapa = my feeling
Ceritanya begini, kami sekeluarga ke Jakel untuk mencari kain SP Line. Actually I always go for Jakel. Semua baju kami anak beranak kainnya dari Jakel.
Cuma hari ni, saya rasa as a customer rasanya dilayan seperti apa ntah.. ya? Petang tadi hujan, dalam jam 6.50 petang kami ke Jakel sekejap untuk singgah beli kain untuk buat Baju Melayu dan Jubah. Banyak juga di belinya, Serentak masuk ke Jakel tu anak saya, Si Aisyah meluru ke bahagian karpet. Suami pun ikut, Aisyah buang kasut dan melompat2 di atas karpet yang di jual. Oh.... Aisyah!!!
Saya, nak cepat pilih kain dan balik sebab hampir magrib. Saya perasan taukeh Jakel Alor Setar tu merenung Aisyah. Memang nampak muka naik marah. Saya perasan... dan saya cepat2 ke arah Aisyah. Oh .... saya tak mahu emosi anak saya terjejas... sebab anak sebesar ini tidak tahu dan tidak faham apa yang mereka buat.
Sebelum ianya menjadi ingatan dalam minda anak, saya segera tegur Aisyah supaya turun, dan terangkan kenapa tak boleh.
Namun dalam hati saya, sebagai ibu... terasa dengan tindakan Taukeh tu. Apapun, saya positifkan minda. Biarlah, adat taukeh berniaga macam tu lah.... Saya ingat lagi dia pernah ke pejabat saya untuk minta saya serahkan proposal perniagaannya untuk organisasi kami. saya masih ingat dia datang bersama isterinya.
Ini yang lama saya perhatikan, susah untuk mencari hati terkenang budi.Bukan meminta dikenang, walaupun tidak berharta, manusia tetap manusia. Jangan dihina, jangan diherdik,
Harapan saya, segalanya tunai... Insyaallah.... Hmmmm adat kehidupan!
Waallahua'lam
Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment