Saturday

Penjagaan Kulit Berminyak : Pencuci Muka oh Pencuci Muka

Terasa nak tukar pencuci muka dari brand ini ke Eumora. Saya beli Cetaphil ni harga RM 55.00 dari Klinik Kulit. Sepanjang pakai ni Alhamdullilah. Tapi saya yang pernah pakai Eumora memang lebih sukakan Eumora. Sebab...Eumora just one step. Muka nampak macam pakai krim. Tak perlu pun foundation Elianto macam sekarang. Sesuailah dengan saya yang sukakan ringkas, cepat dan mudah. Cetaphil ini okay...kulit rasa lemabab semula jadi. Lepas tu saya letak toner and pelembab sikit (saya tak suka pelembab sebab rasa muka macam berminyak). Disebabkan doktor Venkat rekmen pakai untuk kulit cantik... kena rajin patuhi juga.
Harga Eumora yang pernah saya beli RM 80.00. Itu beli dari kedai SenSei. Saya cuci pagi selepas bangun tidur, petang and malam sebelum tidur. Sebenarnya kadang-kadang saya hanya cuci sekali-2 kali sehari. Kesannya... memang menakjubkan. Saya puas hati.

Masalahnya... Eumora kat Alor Setar susahlah nak jumpa. Maybe harganya yang mahal. Saya cuba nak jadi dealer Eumora belum dapat lagi keputusannya. Nantilah... mana tahu boleh jadi dealer. Boleh la jual sambil digunakan untuk sendiri.
Sebelum ini kulit muka saya kusam, berminyak, berparut. Hmmm malunya bila nak berdepan dengan orang. Akhirnya saya tekad ke Klinik Venkat, alhamdullilah...doktor bagi ubat makan 30 biji. Ubat tak habis makan dah nampak kesan. Lepas tu rekmen pula kat kawan...dahi dia berjerawat. Sekarang ni dia dah habis makan 30 biji alhamdullilah lega. Mahu tak lega... ubat tu accutane. Hmm takut juga bila dengar kesan sampingan ubat tu. Accutane digunakan untuk kes jerawat yang tegar.

Sekarang ni saya makan 2 kali sehari. Sebab nak maintain sahaja. Habis je stok ubat ni saya akan stop. Sebab lagi 2 tahun saya plan nak pregnant anak yang ke3. Yeay...
Accutane ni bahaya. Sebelum makan pil accutane ni saya tak tahu yang ramuan nya adalah accutane. Saya terbaca satu artikel berkenaan masalah kulit, pesakit tu ceritakan kronologi dia mencantikkan mukanya. Rupanya dia makan accutane. Siap letak gambar... pil tu. Itu yang saya tahu itu accutane.

Itulah ceritanya.... untuk pagi ini. ta ta ... miss you all readers.

22 comments:

  1. sy nk tumpang tanya...pil yg kt venkat tu kecik cm saiz telo cicak tu ker...(warna pink kusam ke) err sy n adik sy penah ambik ctu gak...mmg berkesan sgt...tp pastu sy was2 tentang isi kandungan ubat tu (bahaya ke x utk jangka masa panjang & lg halal ke x) so sy stop. ingat nk ambik balik...tp terbaca psl ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.... best kan kalau boleh chat lagi dengan awak. hahaha...
      betul2...yang kaler pink tu. Accutane. memang tak bagus untuk jangka masa panjang. Try search tetang Accutane. Bahaya..... untuk perempuan mengandung. kalau nak pregnant kena stop dalam 6 months before baru boleh pregnant. ada yang cakap stop sebulan pun dah boleh pregnant.
      tapi kebanyakkannya saya baca dan tahu...6months before pregnant kena stop.

      Delete
  2. Salam... Akak, nak tumpang tanya :)
    Brapa ya harga accutane kat dr venkat eyh? Thanks

    ReplyDelete
  3. murahnyeeeeeeeeeeeee...!! bila akk bli eyh?
    apsal sy bli gile mahal? kira sebulan akk just spend rm90 je en?
    murahnyee..tp sy punya roaccutane
    uhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmm...dulu kot... kalau pi sana siap duit dalam 200 ++ heeheee
      ubat tu sebulan, retin A, Toner. (dalam 100++) jugak... heee....
      muka kak suka naik jerawat sebiji.sebiji tapi besar dan ummp....
      heeee
      la ni alhamdullilah... dah kurang, tak guna dah ubat makan. Pakai Himalaya Cleanser dan Toner. Sep.

      Delete
  4. i makan ubat tu jgk..from venkat u olls..tp bila dh lbih 6 bulan, kna la stop..bhaya uu..lps je stop,,kedebabom jrawat ni mai baq hg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa ila ni awat jadi lagu tu?
      makan mcm mana? co habaq.... xmau xmau jerawat .... makan hat tu sepatutnya padam teruih jerawat

      Delete
  5. salam.akak..saya baru ja jumpa Dr venkat tu. saya dapat pill Vit A warna putih+purple. tu pun accutane jugak ka? pastu dia suruh stop within 2 months kalau nak kawin. lepas makan ubat tu saya demam. cena ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam adik, tahniah!!!! dah nak kawen... yup kena stop kalau nak kawen tu maksudnya >>> nak peknen. Tapi nasihat kak better stop lama 6 bulan lebih ke... baru peknen.
      (mcm menakutkan kan???) tak laaah, prevention better than cure.
      sape nak yg xelok berlaku kan? kan?

      demam itu xde sangkut dengan ubat tu. minum air kerap ya.

      Delete
    2. Ubat purple + putih tu dos yg 20mg ke??

      Delete
    3. Ubat purple + putih tu dos yg 20mg ke??

      Delete
  6. Awak beli eumora tu dekat kedai ape ye...err awak da jd dealer ke..haha..klau dah nak beli kat awak je

    ReplyDelete
    Replies
    1. eumora dah hilang lenyap dari pasaran. best o sabun tu...
      kalau nak serbuk TOKWAN yg saya pakai masa kerutu keluar tu ada. Pakai mcm bedak sejuk bila free. susah rupanya TOKWAN nak hasilkan ....

      whatsapp sy >>> 019 4790714

      Delete
  7. Assalam kak, mana nk dapatkan eumora soap area alor setar nih?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde dah eumora bar tu....sayang sekali...boleh try luffiya charcoal soap... maveles boleh wasap kak 019-4790714

      Delete
  8. Salam, tumpang tanya sy ada ambik ubat jerawat dekat klinik dr venkat..accutane yg warna pink kusam tu kan... cara penyimpanan ubat tu mcm mana? Kena simpan dlm peti sejuk ka atau suhu bilik pon x pa dah???

    ReplyDelete
  9. Salam, tumpang tanya sy ada ambik ubat jerawat dekat klinik dr venkat..accutane yg warna pink kusam tu kan... cara penyimpanan ubat tu mcm mana? Kena simpan dlm peti sejuk ka atau suhu bilik pon x pa dah???

    ReplyDelete
  10. Tumpang tanyaa. Kalau ambek ubat tu kena follow up dgn doc setiap bulan ke? And berapa harga ubat accutane tu eh?

    ReplyDelete
  11. Kalau ambek accutane kena follow up dgn doc setiap bulan ke? And berapa harga ubat tu eh?

    ReplyDelete
  12. Saya makan ubt biji merah tu dah nak habis tapi jerawat still naik.kena pantang jugak ker? Doc ada bg ubt sapu warna hijau. Pakai malam. Saya still kena continue ubat merah ker?

    ReplyDelete