Friday

Cara saya hilangkan jerawat (salah produk)

Assalamualaikum semua

Saya nak share tentang bagaimana saya berjaya selesaikan masalah jerawat. Semuanya salah sendiri dan jadi pengajaran. Cerita sikitlah... saya nak hilangkan parut2 jerawat masa study dulu dan nak haluskan kulit muka. Nak dijadikan cerita selepas balik dari Mekah, ada duit lebih sikit nak carilah produk yang boleh mencapai kulit idamanku. Terjumpalah Mary Kay atas saranan kakak ipar. (tak pa saya tak marah pun my kakak ipar. biarkan saja, tak sesuai dengan saya) yang saya marah dia punya consultant sbb saya nak beli produk lain direkmen produk lain. Wa........ sedih la kesannya jiwa ni tertekan. Murung berbulan-bulan. Sekarang ni dah boleh nak bercakap dengan orang. Ada juga yang berasa kot when that time im not happy n dont want to talk to anybody. Biarlah benda dah berlalu. Buka buku baru.

So, hope kawan-kawan yang lain boleh cuba produk-produk yang saya guna ni. Daripada berabis beratus-ratus.
Jenis Kulit : Berminyak (senang berjerawat kan?)
Masalah : Jerawat + whitehead + parut (ini akan diproses selepas jerawat hilang)

Step 1: saya gunakan ini sebagai makeup remover. Cetaphil Gentel Cleanser. Oh ini Cetaphil Oily Skin saya guna sebelum saya cuba Mary Kay. Memang berkesan untuk masalah kulit berminyak dan senang berjerawat. 
ini baru saya punya make up remover. Walaupun saya tak make up blusher eyeshadow etc. Saya tetap gunakan compact powder. So, i need to clean up my face first.

Step 2: scrub dengan St Ives Green Tea Scrub. Best gunakan scrub ni. Hilang semua whitehead. dan kulit rasa sangat bersih. Make sure slowly and gentle. Very gentle. Kulit muka berjerawat sangatlah sensitif. Maybe mula-mula pakai kena sapu je dulu dan biarkan 3 minit. kemudian basuh. Janganlah gosok.
Lama-lama nanti dah reda radang tu boleh lah cuci dengan putaran kecil-kecil di kulit.


Step 3 : Green Tea Clenser. Cuci dan biarkan seminit 2. Basuh dan keringkan muka.
Step 4 : Toner. Saya gunakan Dalacin T untuk matikan bakteria yang ada dalam kulit dan permukaan kulit. Bagus untuk kecutkan jerawat. (pakai juga kat muka walaupun sy tak suka toner. Atas nasihat Dr n Pharmascist must use.)

Siap .... 4 Step untuk bangun pagi dan malam. Kalau tak keluar mana-mana saya tak pakai la compact powder. Lets the skin heal from sickness. Must be Patient and Positive Minded.

Malam pula sebelum tidor. Saya akan sapukan serbuk ajaib (nak beli cakap tau, i memang jadi supplier nye. Rawatan Kampung. But Terbukti Berkesan).  ni kat bahagian jerawat dan campur sikit dengan bedak sejuk. Tempek di seluruh muka untuk lagi cepat kecutkan jerawat.  Saya pakai 15 hari dah nampak perubahan. Kalau jerawat jenis resdung, lagi lah berkesan.

Itu saja... cara saya selesaikan masalah jerawat.
Selain makan dengan teratur, minum air banyak untuk proses membuang elok dan lain-lain.... tapi masalah saya ni jerawat di permukaan. maknanya produk yang saya guna tu yang tidak sesuai.
Akhirnya...kini, hidupku semakin ceria. Alhamdullilah....
Apa-apa boleh comment kat bawah. Nak tengok Muka saya sebelum dan selepas jerawat? WA..... tak nak tunjuk. Mimpi Ngeri. Please... jangan minta. Itu kisah sedih yang saya pernah lalui. 

32 comments:

  1. Sy pakai scrub green tea tuh. Esok nye terus tmbuh jerawat. kenapa xsesuai aeh.. Saya pun pakai gak dalacit t tuh!bagus sgt.. tapi bentuk dy.tak mcm tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi...Anonymous. Ya? awak guna scrub tu naik jerawat?
      Kenapa ya? My assumption mungkin kulit awak terlalu sensitive. Scrub tu macam rasa garam (pernah terkena bibir dan ter rasa...hehehe). Kalau ada jerawat akan rasa pedih sikit.
      Assumption ke 2, kena tgk jerawat yang naik tu jerawat macam mana. Bernanah ke (means ada bakteria), kecil berpasir ke (sel kulit mati tersumbat).
      Alhamdullilah, setakat saya guna scrub ni, no whitehead anymore.parut pun pudar.

      Delete
  2. saya pun mcm akak jugak. Tak tau di mana silapnya, sama ada tersalah produk atau apa, tiba2 jerawat besar bernanah timbul dan semakin melarat ke pipi. Ya Allah teruk sangat sampai saya tak nak keluar rumah dan tengok cermin. Tak sanggup sangat2 sebab muka saya memang bersih sebelum ni. Tapi nak buat camne, keluar rumah nak gi U, habis semua orang tegur. Saudara mara pun tegur. Ya Allah tak tertahan rasa. Now dalam proses healing. Start berjerawat dalam bulan 3. Tapi sampai sekarang parut jerawat tu still ada. Saya now pakai cetaphil je and krim jerawat aiken. Healing tu memang lambat sgt. Tak berani dah nak cuba mana2 produk lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdullilah... dah start healing. Nanti dah kering semua jerawat, pakai Hiruscar Post Acne. insyallah. Sy maintain guna, cuci muka, dalacin T, hiruscar. Kalau nak make up sikit... letak foundation. Memang selamat... dan elak makan kacang. heeee

      Delete
  3. Replies
    1. scrub greentea ada jual kat watson n guardian. ingat jgn gosok n tonyoh pulak muka. sapu n biar sekejap.
      bila kulit dah baik, boleh la nak scrub mild, kat hidung n lain lain.

      Delete
  4. Assalam kak cmne nk bli serbuk ajaib 2.akk msj sy leh sbb tkut xdpt nk follow blog akk ni
    0173195478

    ReplyDelete
  5. Perkongsian yg menarik. Sy jugak melalui pengalaman yg hampir sama dgn akak. Mule2 tu kononnya nak jdi testimonial utk produk bru..tup2 sbaliknya plak..almost 1 tahun dah tp sy tngah mncuba heal parut n bekas2 hitam yg ada.. So far jerawat dh kurang Alhamdulillah. Now consume kcolly n ambik bnyak air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Maisarah Azmi... hehehe. Keep in touch. Sayang =ilah wajah kita. serik tu sampai sekarang amat hati-hati bab pencuci muka.

      Delete
  6. Mcmane nak dptkn masker ajaib tu?blh cntct sy 0134847800~ain

    ReplyDelete
  7. sis nak tanya...boleh tunjuk ajar tak macam mana sis guna cetaphil tu? maksud sy sis sapu lepas cuci ke atau biarkan je sebab skrg ni sy guna yg Gentle Skin Cleaser yg gmbr kedua tu, tapi jerawat sy mcm tu juga, xda perubahan.saya risau mana tau sy ke yg salah apply. then, sis guna kedua-dua cetaphil tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aisyah guna yang atas tu, daily skin care. Yang ini mmg untuk muka jerawat, slow slow jerawat kecut tanpa bekas, jangan picit2, nnt berlubang pulak...

      bila dah kering semua, baru guna gentle cleanser tu... (kiranya dah hilang permukaan tak rata oleh jerawat tu....)

      Delete
  8. I nak tanya, kalau guna cetaphil sahaja boleh hilang make up ke ? I baru nak try. Tp mcm tak hilang make up je if pakai cetaphil only?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau pakai bedak n biasa-biasa saja, cukup dengan guna cetaphil.
      mascara, eyeshadow , foundation cream kena guna makeup remover, tak pon cuci dengan minyak baby yg light oil.
      saya sekarang ni guna Neem Himalaya, best. Cuci semua.
      tapi sy tak pakai maskara n eyeshadow, sunblock saja...

      Delete
  9. sya nk tnya sesuai tk kalau yg produk st ives scrub green tea tu sya guna jenis blackhead clearing. boleh guna utk kulit jerawat tk ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xsesuai. jerawat lain dari pada blackhead.
      Amirah cuba guna scrub green tea tu . Caranya ratakan saja di muka. termasuk kawasan jerawat. Biar 5 minit mcm tu... baru basuh. esok tgk kecut x?
      kalau kecut apply selang sehari. sampai dapat hasil memuaskan.
      Jom support FB Page sy Aisyah Beauty & Care

      Delete
  10. oh terima kasihh :) lagi satu sya nk tnya, dalacin T apply berapa kali yer sehari ? sbb sya ada beli but tk sure cara n bila penggunaanya. tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalacin T sapu pada waktu pagi dan malam. Kalau tak confident (takut sinaran matahari terik yang membakar kulit) sapu pada waktu malam tebal2.
      bau nya kuat... xtahan. Kena tahan nafas, xpon sumbat kapas dalam hidung.
      nanti update ya, kesan nya...

      Delete
  11. nak tanya, cleanser tu guna hari-hari mcm pencuci muka ke? atau guna 2-3 kali seminggu macam scrub?

    ReplyDelete
    Replies
    1. cleanser tu rasanya masin (pernah ter-rasa sikit, hehe)
      kalau muka jerawat tebal (maksudnya jerawat yang timbul dari dalam, menyakitkan dan bernanah atau seangkatannya), dicadangkan guna setiap hari dengan cara sapu nipis-nipis dan biarkan 3-5 minit. JANGAN GOSOK @ TONYOH @ SENTAL .... nanti luka. Kita nak kulit tu heal sendiri, pelahan-perlahan.
      Bila ada jerawat, kulit kita ada infeksi. Ada kuman. So nak matikan kuman.

      keep in touch ya. share progress pon xpe...

      Delete
  12. nak tanya, cleanser tu guna hari-hari macam pencuci muka or guna 2-3 kali seminggu mcm scrub?

    ReplyDelete
  13. Salam. Serbuk ajaib tu you still jual ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis Cuya, serbuk ajaib hahaha, tu kak yg panggil. serbuk ajaib tu kak masih jual, sesuai untuk matikan jerawat y menggila kat muka, resdung.

      dulu muka kak berketul mcm apa ntah....ohhh mimpi ngeri. sengsara betul masa tu. Nak p meeting pun malu. Jauh nampak cantik, datang dekat macam nak lari org tgk muka kak.

      mintak simpang laaa muka rosak.

      Delete
  14. Dalacin t tu you nk dpt dkt mne ye? 😊😊

    ReplyDelete
  15. Yes, cetaphil and dalacin t are really good products. Highly recommended for those who suffer with acne.

    ReplyDelete
  16. green tea gel cleanser tu beli di mana ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nurul, green tea scrub je kak guna. kat watson atau guardian st eve brand.

      Delete
  17. Akak nak tanya kat mana nak beli dalacin t tu? N apa yg akak guna utk hilangkan parut jerawat..

    ReplyDelete
  18. Assalam sis...mcm mna nak beli serbuk ajaib tu..hehe

    ReplyDelete
  19. salam sis, mmg guna dua2 ehh pncuci cetaphil tu. sy pon kulit brjrawat tpi hritu pegi guardian org dy suggest gentle skin cleanser. oily tu mmg utk jerawat eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye gentle skin tu untuk soothing kulit. Pakai yang warna jernih. harga around 70.00 +-

      Delete